Orientačná ponuka


Bratislava

Múzeum mesta Bratislavy - Oficiálne internetové stránky


Vyhľadávanie

 
 

Hlavná ponuka

Preskočiť ponuku

Cesta: Titulka > Domov

 

Povedačky z múzea 1. 5. 2020

Stop nude - múzeum online
Radi cestujete vlakom? Ak áno, určite vás poteší príbeh, ktorý Bea venuje parným rušňom a prvým vlakom. Martinka tematicky pripravila nákres koľajníc a rušňa, ktorý si opäť môžete s nami vyrobiť.
 

Odkazy


 
 

Povedačky z múzea 1. mája 2020 / Cestovateľský príbeh

Milé kamarátky a kamaráti, kto sa rád vozí vlakom? Iste viacerí, a preto vám posielam cestovateľský príbeh, ktorý sa bude točiť okolo vlakov – lokomotív, vozňov a pripomeniem vám aj prvú konskú železnicu v Bratislave. V depozitári historických hračiek MMB je uložený model parnej lokomotívy, ktorý nás s Martinkou na prvý pohľad zaujal. Vedeli sme, že náš objav, je významný. Potvrdila nám to aj pani kurátorka. Narazili sme na model parného rušňa (313 011 KF NB) z konca 19. storočia. Vyrobený je v  mierke 1:30. Čo myslíte, aký bol v skutočnosti dlhý? Podrobnejšie si ho môžete pozrieť na fotografii.

Stop nude - Muzeum online

© MMB, parný rušeň z 19. storočia, vyrobený v prvej polovici 20. storočia, foto Sylvia Sternmüllerová

Tento typ lokomotívy v rôznych úpravách jazdil na európskych železniciach, predovšetkým však na severnej trati pomenovanej po cisárovi Ferdinandovi I. poslednom uhorskom kráľovi korunovanom v Bratislave. Za habsburskej monarchie v roku 1837 v 19. storočí sa začala stavať prvá európska železničná magistrála, ktorá spájala Viedeň (Rakúsko) cez Břeclav a Přerov (Čechy) s Krakovom (Poľsku). Nože si vypočítajte, koľko nás odvtedy delí rokov. Tento typ lokomotívy sa používal veľmi dlho, až do konca 60. rokov 20. storočia. Poháňaný bol parou, a tak sa do kotla vo vlaku neustále prikladalo uhlie.  

Prvý parný vlak dorazil do Bratislavy 20. augusta 1848 po železnici z Marcheggu, odkiaľ vychádzal a premával medzi Rakúskom a Uhorskom. Prvé vozne boli vyrobené z dreva. Železničiari v tom čase nemohli chodiť z vozňa do vozňa, ale museli vždy prejsť cez vonkajší priestor do ďalšieho kupé. Osvetlenie bolo zabezpečené olejovými lampami, vozne vykurovali nádoby s teplou vodou, ktoré boli zasunuté pod sedadlami. Na použitie toalety mohli cestujúci zabudnúť. A ešte vám prezradím, že vlaky boli v tomto období brzdené iba ručne a najvyššia dovolená rýchlosť 38 km/h sa od roku 1851 zvýšila na 53,06 km/h. V roku 1862 sa začali používať prvé rýchliky s rýchlosťou 75,8 km/h.Samozrejme, že vývoj napredoval a postupne sa zdokonaľovali lokomotívy a vozne už boli bezpečnejšie, kovové. Cestovatelia si mohli zaplatiť rôzny komfort a vybrať si zo štyroch kategórií. V tej najvyššej mohli zažiť obrovský zážitok v jedálenských vozňoch s bohatou ponukou pochúťok.


A ešte niečo o prvej Bratislavskej konskej železnici v Uhorsku. Určite ste už prechádzali okolo výraznej stavby na rohu Legionárskej a Krížnej ulici. Je to najstaršia budova železnice z roku 1839 – 1940. Nezabudnite sa tam vybrať a pozrieť si ju. Obrázok budovy sa dostal aj do znaku Mestskej časti Bratislava - Nové mesto. Konská železnica vznikla skoro súčasne s parnou a spájala päť kráľovských miest medzi Bratislavou a Trnavou neskôr pokračovala až do Seredi. Riaditeľstvo zakúpilo 118 koní, ktoré ťahali 2 osobné vozne. V nákladnej doprave kone ťahali až 5 vozňov. V roku 1863 mala železnica už 22 osobných vozňov, 156 nákladných vozňov. Konská železnica bola výkonnejšia lebo napomáhala koňom ťahať po koľajniciach oveľa ťažšie náklady ako po cestách na vozoch.

Na počesť dnešnej témy si určite rozšírte Papierové múzeum o rušeň a koľaje, ktoré pre vás Martinka vymyslela a nakreslila. Veríme, že sa pri tvorbe príjemne zabavíte.  

Ahoj a veľa zdravíčka praje mačka Malvínka a Bea

PS Pozdravuje aj váš kamarát Rišo a posiela video návod.  

 

 

Parný rušeň

 
Kontakt: PaedDr. Martina Pavlikánová PhD.
Vytvorené / Posledná aktualizácia: 29.4.2020 / 29.4.2020
 

 

Zobraziť vyhľadávací formulár »


 

Vyberáme:


Informácie v päte

Teraz ste v móde "Bez grafiky". Prepnutím do grafického zobrazenia zobrazíte štandardnej verzii webu.

web & design , redakčný systém

  Prihlásiť sa